Jdi na obsah Jdi na menu
 


Bývalá technika sloužící SDH Skalice nad Svitavou

 

p42401431.jpg

Ilustrační foto - vozidlo Tatra 10 hasičů z Olešnice

  Tatra 10

Tenhle stroj sloužil původně SDH Skalice nad Svitavou, jako vůbec první zásahové motorové vozidlo. Jedná se o vozidlo NW typ U, později označované TATRA typ 10. Hasiči ze Skalice jej zakoupili od hraběte Mensdorfa původně jako osobní automobil, který nechali přestavět na hasičskou stříkačku. Požární čerpadlo a rezervní kolo máme dodnes vystavené v hasičské zbrojnici.. Vozidlo dosahovalo rychlosti až 120 km/h a bylo vybaveno čerpadlem o výkonu 2000 l/min. při tlaku 3 atm.

Čerpadlo bylo ve své době co do výkonnosti na 5. místě v republice.

Nyní je toto vozidlo vystavené v Muzeu TATRA v Kopřivnici, kde jej bohužel v roce 1966 předělali z hasičského vozidla na závodní tak, jak je vidíte na fotce dole..

Informace o modelu Tatra 10  (NW typ U)

Tatra 10 byl osobní automobil vyráběný v Kopřivnické automobilce Nesselsdorfer Wagenbau–Fabriks Gesellschaft, od roku 1919 zvané Tatra. Jednalo se o největší model automobilky. Vůz byl konstruován jako osobní automobil s klasickou koncepcí – tedy s motorem umístěným vpředu a s pohonem zadních kol.

Technicky byl velice podobný vozu NW T neboli Tatra 20, rozdílný byl motor (u modelu U byl silnější). Oba dva typy byly určeny pro majetnější zákazníky, tomu odpovídaly i velké rozměry, délkou automobil měřil 4,9 m, rozvor 3,64 m rovněž vůz řadil mezi větší.
 
Automobil ze začátku nesl název Nesselsdorf U (zkráceně NW U). Po testech několika vozů typu U roku 1919, kdy se jim podařilo v Tatrách projet náročnou trasu ze Štrby do Tatranské Lomnice, bylo rozhodnuto o přejmenování celé firmy na Tatra a jméno vozu se změnilo na Tatra 10.
Motor s rozvodem OHC byl řadový šestiválec, měl objem 5340 cm3 a umožňoval vozu dosáhnou rychlosti 120 km/h. Výkon se pohyboval v závislosti na konkrétní variantě okolo 50 kW. To si ovšem vyžádalo vysokou spotřebu paliva (17 – 19 l benzínu na 100 km). Startování probíhalo nejdříve klikou, později elektrickým startérem.
Chlazení motoru zajišťoval kapalinový chladič.
Základ automobilu tvořil obdélníkový rám. Obě nápravy byly tuhé na listových perech. Převodovka měla čtyři stupně vpřed a jeden zpáteční. Tatra 10 byla jako první sériově vyráběný vůz na světě – vybavena brzdami na všech čtyřech kolech. Původně byly pouze bubnové brzdy na zadních kolech, pak přibyly i na předních.
 
 
 Fotografie našeho vozidla, které je takto vystavené v muzeu Tatra v Kopřivnici.

34685_145452122136622_4136964_n.jpg

 

800px-nesselsdorf_u.jpg

 

Tatra 10
 Rok výroby
 1914 - 1925
 Řízení
 volant - šroub + matice
 Počet kusů
 139 (včetně typu U)
 Brzdy vpředu
 bubnové
 Motor
 stojatý, řadový
 Brzdy vzadu
 bubnové
 Počet válců
 6
 Nouzová
 mechanická na zadní kola
 Chlazení
 vodou
 Váha vozu
 1920 kg
 Umístění
 vpředu
 Rozchod vpředu
 1400 mm
 Vrtání válce
 90 mm
 Rozchod vzadu
 1400 mm
 Zdvih
 140 mm
 Rozvor
 3635 mm
 Zdvihový objem
 5340 ccm
 Celková délka
 4530 mm
 Výkon ot/min
 60 - 70 k/2230 ot/min
 Maximální výška
 dle karosérie
 Ventilový rozvod
 OHC
 Světlá výška
 260 mm
 Karburátor
 Zenith 42 DK
 Spotřeba paliva 
 17 - 19 litrů na 100 km
 Zapalování
 magnet Bosch
 Objem nádrže
 90 litrů
 Pořadí zapalování
 1 - 5 - 3 - 6 - 2 - 4
 Maximální rychlost
 120 km/h
 Spojka
 kuželová třecí
 Typ karosérie
 dle objednávky
 Převody
 mechanické čtyřstupňové (4 + Z)
 Počet míst
 6
 Přední náprava
 tuhá
 Rozměr disku
 loukotě - dráty
 Zadní náprava
 tuhá
 Rozměr kola
 895 x 150 / 895 x 150
 Přední pérování
 půleliptická listová pera
 
 
 Zadní pérování
 listová pera (cantilever)
 
 
 Poznámka
NW typ U je téměř totožný s modelem Tatra 10, pouze řadící páka je již na převodovce.